Kun je alle aspecten van ondernemerschap verenigen in één eenvoudig en overzichtelijk principe? In de vorm van een model?

Ik denk het wel.

In museum Het Valkhof in Nijmegen zag ik verschillende kaarten van de wereld. Diverse mensen over verschillende eeuwen heen hebben ze opgetekend. Allemaal vanuit hun eigen perspectief, met de behoefte om grip te krijgen op de realiteit en de plek waar ze verbleven.

Als bedrijfsadviseur en bankier heb ik veel ondernemers en hun ondernemingen gezien, geanalyseerd en geadviseerd. Groot (multinationals en grootbedrijven), middelgroot (van autodealers tot bouwbedrijven) en klein (van coach tot bloemenzaak), in goede en slechte tijden, in alle fases (prestart, start, stabiel, groei en neergang). Elke keer kwamen dezelfde onderwerpen en vraagstukken terug. Het viel me op dat klanten verschillende verbanden niet zagen of onvoldoende overzicht hadden, ondanks de vele modellen (Ansoff, Porter, Mc Kinsey, Maslow, etc). Met businessmodellen breng je alle zaken die van belang zijn voor een bedrijf in kaart. Aan de hand van deze modellen kun je bepalen of en waar je moet ingrijpen.Dat zijn, net zoals de vele kaarten van de wereld, pogingen om het landschap van ondernemerschap op te tekenen.

Daar wil ik er een aan toevoegen. Een waardoor je jouw resultaten haalt op jouw manier. Dat is wat je als ondernemer wil. Bouwen aan een toekomstbestendige onderneming waar jij en je omgeving nog lang van kunnen genieten. Dat gaat niet vanzelf. Zeker niet in een roerige, snel veranderende wereld waarin meer gevraagd wordt van ondernemers die allemaal hun eigen blinde vlekken hebben. Belangrijk is dan om het overzicht te houden op je ondernemerschap. De tool, de Ondernemers Vlieger biedt je dit. De Ondernemers Vlieger geeft een praktische werkwijze die ondernemers kan helpen met het sturen op resultaten.

Maar alles begint bij jou, de mens. Speciale aandacht gaat uit naar de 4 richtingen van zingeving en het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk ondernemerschap.  Dat verschil is enorm. Daarom heb ik voor vrouwlijke ondernemers 7 hordes benoemd en de consequenties als zij die hordes nemen.

Dit boek gaat dus over de essentie van ondernemerschap. Die is overzichtelijk weergegeven in een model genaamd De Ondernemers Vlieger. Door de eenvoud kun je meteen bouwen aan het fundament van je onderneming en kun je beter sturen. De belangrijkste aspecten voor het ondernemen komen langs; van marketing tot finance, van mens tot duurzaamheid. Het modelheeft al aanbevelingen van ondernemers, docenten, hoogleraren en is al opgenomen in het boek “Business- managementmodellen” van Uitgeverij Noordhoff. Sinds november 2019 is het op de markt. Klik op de animatie om te zien hoe het model werkt.

Je kunt het kopen voor € 30,= inclusief BTW en verzendkosten. Ga naar Contact om het boek te bestellen.